SERAT WEDHATAMA PUPUH PANGKUR (Karya : Mangkunegara IV)

6—1—1—1—1–231233
Mingkar-mingkuring angkara,
2-3-5-56, 1-1-1–1-1–21-61
akarana karenan mardi siwi,
5-6-1—-1–1–1—123-12
sinawung resmining kidung,
1-6-5—5-5-65-5
sinuba sinukarta,
3—-5—5-56-6-1-1–1–1–16—12-123
mrih kretarta pakartining ilmu luhung,
1—-2–2—-2—2-21–1-1
kang tumrap ing tanah Jawa,
5-5-5-5-5-54–6532121
agama ageming aji.

Jinejer ing Weddhatama,
mrih tan kemba kembenganing pambudi,
mangka nadyan tuwa pikun,
yen tan mikani rasa,
yekti sepi sepa lir sepah asamun,
samasane pakumpulan,
gonyak-ganyuk nglelingsemi.

Nggugu karsane priyangga,
nora nganggo peparah lamun angling,
lumuh ingaran balilu,
uger guru aleman,
nanging janma ingkang wus waspadeng semu,
sinamun ing samudana,
sesadoning adu manis .

Si pengung nora nglegewa,
sangsayarda denira cacariwis,
ngandhar-andhar angendukur,
kandhane nora kaprah,
saya elok alangka longkangipun,
si wasis waskitha ngalah,
ngalingi marang sipingging.

Mangkono ilmu kang nyata,
sanyatane mung we reseping ati,
bungah ingaran cubluk,
sukeng tyas yen den ina,
nora kaya si punggung anggung gumunggung,
ugungan sadina dina,
aja mangkono wong urip.

Uripa sapisan rusak,
nora mulur nalare ting saluwir,
kadi ta guwa kang sirung,
sinerang ing maruta,
gumarenggeng anggereng anggung gumrunggung,
pindha padhane si mudha,
prandene paksa kumaki.

Kikisane mung sapala,
palayune ngendelken yayah wibi,
bangkit tur bangsaning luhur,
lah iya ingkang rama,
balik sira sarawungan bae durung,
mring atining tata krama,
nggon-anggon agama suci.

Socaning jiwangganira,
jer katara lamun pocapan pasthi,
lumuh asor kudu unggul,
sumengah sesongaran,
yen mangkono kena ingaran katungkul,
karem ing reh kaprawiran,
nora enak iku kaki.

Kekerane ngelmu karang,
kakarangan saking bangsaning gaib,
iku boreh paminipun,
tan rumasuk ing jasad,
amung aneng sajabaning daging kulup,
Yen kapengkok pancabaya,
ubayane mbalenjani.

Marma ing sabisa-bisa,
babasane muriha tyas basuki,
puruitaa kang patut,
lan traping angganira,
Ana uga angger ugering kaprabun,
abon aboning panembah,
kang kambah ing siang ratri.

Iku kaki takokena,
marang para sarjana kang martapi,
mring tapaking tepa tulus,
kawawa nahen hawa,
Wruhanira mungguh sanjataning ngelmu,
tan mesthi neng janma wreda,
tuwin muda sudra kaki.

Sapantuk wahyuning Allah,
gya dumilah mangulah ngelmu bangkit,
bangkit mikat reh mangukut,
kukutaning Jiwangga,
Yen mangkono kena sinebut wong sepuh,
liring sepuh sepi hawa,
awas roroning ngatunggil.

Tan samar pamoring Sukma,
sinukma ya winahya ing ngasepi,
sinimpen telenging kalbu,
Pambukaning warana,
tarlen saking liyep layaping ngaluyup,
pindha pesating supena,
sumusuping rasa jati.

Sajatine kang mangkono,
wus kakenan nugrahaning Hyang Widi,
bali alaming ngasuwung,
tan karem karamean,
ingkang sipat wisesa winisesa wus,
mulih mula mulanira,
mulane wong anom sami.

5 thoughts on “SERAT WEDHATAMA PUPUH PANGKUR (Karya : Mangkunegara IV)

  1. Mingkar-mingkuring angkara,
    menghindari hawa nafsu
    akarana karenan mardi siwi,
    demi kesenangan mendidik anak
    sinawung resmining kidung,
    terbalut keindahan kidung
    sinuba sinukarta,
    diperpantas, ditata dengan seksama
    mrih kretarta pakartining ilmu luhung,
    demi tersampaikannya ajaran luhur
    kang tumrap ing tanah Jawa,
    yang diperuntukkan tanah Jawa
    agama ageming aji.
    agama pakaian berharga

    Jinejer ing Weddhatama,
    Telah disebutkan dalam wedhatama
    mrih tan kemba kembenganing pambudi,
    Supaya tak tergenang genangan daya upaya
    mangka nadyan tuwa pikun,
    sebab meskipun tua dan pikun
    yen tan mikani rasa,
    jika tak menyesapi rasa
    yekti sepi sepa lir sepah asamun,
    sungguh sepi hambar seperti sepah tersamar
    samasane pakumpulan,
    pada saat perkumpulan
    gonyak-ganyuk nglelingsemi.
    berperilaku konyol dan memalukan

    Nggugu karsane priyangga,
    Mengikuti kehendak/ambisi pribadi
    nora nganggo peparah lamun angling,
    tak memakai dasar jika berbicara
    lumuh ingaran balilu,
    Tidak suka dikatakan bebal
    uger guru aleman,
    perpedoman pada pujian
    nanging janma ingkang wus waspadeng semu,
    tetapi orang yang sudah waspada pada tanda
    sinamun ing samudana,
    terbalut dengan kata-kata semu
    sesadoning adu manis .
    menanggapi dengan tutur manis

    Si pengung nora nglegewa,
    Si bodoh tidak sadar
    sangsayarda denira cacariwis,
    semakin menjadi-jadi bualannya
    ngandhar-andhar angendukur,
    ngelantur dan muluk-muluk
    kandhane nora kaprah,
    bicaranya tidak masuk akal
    saya elok alangka longkangipun,
    Makin aneh dan tiada juntrungnya
    si wasis waskitha ngalah,
    Si pandai dan bijak mengalah
    ngalingi marang sipingging.
    menutupi kebodohan si bodoh

    Mangkono ilmu kang nyata,
    Demikianlah ilmu yang nyata
    sanyatane mung we reseping ati,
    sesungguhnya demi ketenteraman hati
    bungah ingaran cubluk,
    gembira ketika dikatakan bodoh
    sukeng tyas yen den ina,
    bersukacita ketika dihina
    nora kaya si punggung anggung gumunggung,
    tidak seperti si bodoh yang suka meninggikan diri
    ugungan sadina dina,
    mencari pujian sehari-harinya
    aja mangkono wong urip.
    Janganlah begitu orang hidup.

    Uripa sapisan rusak,
    Hidup sekali rusak
    nora mulur nalare ting saluwir,
    nalar tidak mulur, malah kacau
    kadi ta guwa kang sirung,
    Seperti gua menganga
    sinerang ing maruta,
    tertempuh angin
    gumarenggeng anggereng anggung gumrunggung,
    bergemuruh suaranya menggema
    pindha padhane si mudha,
    Demikianlah perumpamaan si ingusan
    prandene paksa kumaki.
    meskipun demikian tetap sombong

    Kikisane mung sapala,
    Kemampuannya tak seberapa
    palayune ngendelken yayah wibi,
    pelariannya, mengandalkan orang tua
    bangkit tur bangsaning luhur,
    berlagak berderajat tinggi
    lah iya ingkang rama,
    lha iya itu kan bapakmu
    balik sira sarawungan bae durung,
    Sedangkan kau, pergaulan saja belum
    mring atining tata krama,
    bagaimana etika tata krama
    nggon-anggon agama suci.
    Yang terdapat di agama suci

    Kekerane ngelmu karang,
    perihal ilmu karang
    kakarangan saking bangsaning gaib,
    yang bersumber dari makhluk gaib
    iku boreh paminipun,
    itu bedak lulur umpamanya
    tan rumasuk ing jasad,tTak merasuk di jasad
    amung aneng sajabaning daging kulup,
    hanya ada di luar dagingmu
    Yen kapengkok pancabaya,
    Jika dihadapkan marabahaya
    ubayane mbalenjani.
    janjinya tak ditepati.

    Socaning Jiwangganira
    Cerminan karaktermu
    Jer katara lamun pocapan pasthi
    Karena terlihat jelas melalui ucapan
    Lumuh kasor kudu unggul
    Tak mau kalah, maunya selalu menang
    Sumengah sesongaran
    Membanggakan diri memegahkan diri
    Yen mangkono kena ingaran ketungkul
    Jika demikian bisa disebut kalah terbelenggu
    Karem ing reh kaprawiran
    hobi perihal olah kemampuan
    Nora enak iku kaki
    Tidak asik itu, anakku.

    Marma ing sabisa-bisa,
    Maka sedapat mungkin
    babasane muriha tyas basuki,
    ibaratnya carilah hati yang damai
    puruitaa kang patut,
    bergurulah kepada yang patut
    lan traping angganira,
    Yg sesuai dengan kepribadianmu
    Ana uga angger ugering kaprabun,
    Ada juga tata aturan kerajaan
    abon aboning panembah,
    cara-cara kebaktian
    kang kambah ing siang ratri.
    yang dijalani di siang malam

    Iku kaki takokena,
    Itu tanyakanlah, anakku
    marang para sarjana kang martapi,
    kepada orang pandai yang menepi
    mring tapaking tepa tulus,
    yang jejaknya terbukti tulus
    kawawa nahen hawa,
    kuat menahan nafsu
    Wruhanira mungguh sanyataning ngelmu,
    ketahuilah bahwa ilmu yang nyata
    tan mesthi neng janma wreda,
    tak mesti berasal dari orang tua
    tuwin muda sudra kaki.
    dan masih muda miskin, anakku.

Tinggalkan Komentar

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s